Satu Hari Satu Vitamin - Vitamin C

Apa itu Vitamin C?

Dari kecil lagi kita sering di sogokkan dengan vitamin C. Kiranya Vitamin C ni vitamin yang paling glamer sekali. Tanyalah mana-mana orang pun untuk menyatakan adakah mereka tahu tentang vitamin C. Mesti ramai yang tahu. Tapi adakah anda benar-benar tahu?

Vitamin C mungkin merupakan vitamin paling dikenali dan sememangnya layak untuk dihargai kerana fungsinya yang pelbagai kepada kesejahteraan tubuh, termasuklah pemulihan dan pertumbuhan tisu-tisu, mengekalkan kesihatan gusi, menyokong sistem imun dan membantu penyerapan zink.
Ramai yang mengamalkan pengambilan vitamin C setiap hari dalam usaha merendahkan risiko mendapat serangan jangkitan ringan.( tak nak demam lah tu)
Hasil penyelidikan juga mendapati ia berpotensi mengurangkan tempoh demam selesema dengan menguatkan sistem imun. Bagi kebanyakan wanita pula, pengambilan vitamin C sebagai amalan harian begitu popular untuk kecantikan kerana ia merangsang kesihatan dan kecantikan kulit melalui penghasilan kolagen.


Sumber Vitamin C

Vitamin C secara semulajadinya kita dapat perolehi daripada buah-buahan dan sayur-sayuran. Bukan sahaja buah-buahan yang berwarna oren mempunyai vitamin c (kerana kalau vitamin c kita mesti merujuk kepada buah oren) malahan buah-buahan warna lain seperti jambu, kiwi, tembikai, ciku dan banyak lagi buah-buahan.

Walaupun begitu, bukan semua kandungan buah itu mempunyai kuantiti kandungan Vitamin C yang sama. Misalnya buah epal tinggi kandungan vitamin C pada kulitnya. Tapi kita makan buang kulit, kan?
Buah Jambu batu pula dinobatkan sebagai buah yang mempunyai kandungan Vitamin C yang tinggi. Kita sering membeli Jambu Batu Potong Pak Ali (2 Seringgit, contoh aje) yang telah dibuang kulit, direndam dalam ais selama berjam-jam! Huh..bagaimanakah kualiti Vitamin C nya?

Jadi, bukan semua buah yang kita makan dapat faedah Vitamin C, walaupun berbakul-bakul kerana ia hilang begitu sahaja kerana sifat Vitamin C ini sendiri iaitu Vitamin Larut Air.

Fungsi Vitamin C

•Bertindak sebagai anti-histamin, tanpa kita perlu mengalami side effect dari pengambilan drugs anti-histamin
•Menstabilkan pengeluaran histamin dalam tubuh badan
•Membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol
•Meningkatkan fungsi T-Cell danMacrophage(Fungsi sistem pertahanan badan, sel darah putih)
•Meningkatkan oksigenasi(oxygenation) pada tissue-tissue dalam tubuh badan
•Meningkatkan penyembuhan tissue (luka cepat sembuh)


Vitamin C juga membantu meningkatkan tahap sistem pertahanan badan,kesihatan tulang, gusi, gigi serta juga struktur am badan,membantu memulihkan resdung dan bersin pada waktu pagi,membantu dalam proses pemulihan kudis dan luka,membina kalogen untuk kulit yang sihat,bertindak melindungi sel dlm serangan antioksidan,meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging.

Shaklee Sustained release Vita-C


Shaklee juga ada mengeluarkan Vitamin C nya. Shaklee Sustained release Vita-C 500 mg berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara.

Sustained Release Vita-C mengandungi:

•Kandungan Vitamin C yang tinggi.
•Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren untuk setiap jam selama lima jam.
•Formulasi yang membantu mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah

Sebiji sehari dah menyamai kandungan Vitamin c dari 7.5 biji buah oren! Mampukah kita nak memakan 7.5 biji buah oren sehari?huhuhu..Sebiji sehari
Shaklee Sustained release Vita-C 500 mg mampu menjaga tubuh badan kita daripada radikal bebas yang berterbangan disekeliling kita. Ibu sihat, Suami sihat, anak sihat, keluarga bahagia.


Jika ingin membuat tempahan dan pertanyaan, sila sms atau call 016 208 9081, emel hanijalani@gmail.com

Artikel Sangat Berguna

Arkib Blog