6/12/12

19 Sebab Kenapa Perlu Ambil Vitamin & Suplemen


19 Sebab Kenapa Perlu Ambil Vitamin & Suplemen


Kenapa kita makan supplemen? Adakah kerana pengaruh rakan sebaya? hehehe.pastikan kita makan kerana ILMU


Berikut sebab kenapa kita perlu makan VITAMIN - (iklan jap - PILIHLAH SHAKLEE)

1. Masalah Penghadaman
Penghadaman yang tak efisien boleh membataskan penyerapan vitamin oleh tubuh. Contohnya jika mengunyah makanan dengan kurang sempurna atau terlalu cepat. Ini menghasilkan saiz partikel makanan yang lebih besra dari normal iaitu terlalu besar bagi tindakan lengkap oleh enzim-enzim penghadaman. Mereka yang menggunakan gigi palsu juga boleh menjejaskan penyerapan vitamin akibat pengunyahan kurang efisien.
( tu lah kunyah laju-laju lagi)
2. Kopi, Teh Panas & Rempah
Tabiat meminum air yang terlalu panas atau pengambilan terlalu banyak kopi, teh, jeruk dan rempah boleh menyebabkan inflamasi atau keradangan pada lapisan saluran pencernaan. Ini mengakibatkan kurangnya rembesan cecair penghadaman serta penyerapan vitamin dan mineral menjadi kurang.
(kopi n teh kan sedap..)
3. Alkohol
Pengambilan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan pada hati dan pankreas iaitu organ yang penting dalam proses penghadaman dan metabolisma. Pengambilan alkohol yang kerap dan banyak menyebabkan badan memerlukan lebih banyak Vitamin B terutamanya thiamine, niacin, pyridoxine, asid folik, Vitamin B12, Vitamin A, Vitamin C, zink, magnesium dan juga kalsium.
(ini memang haram ye..jgn cuba-cuba)
4. Merokok
Amalan merokok boleh menyebabkan iritasi pada saluran penghadaman dan meningkatkan keperluan badan terhadap Vitamin C yang juga penting dalam fungsi sistem imun.
(dah tau, lagi nak merokok juga..)
5. Julap / ubat sembelit / ubat kurus
Penggunaan julap secara berlebihan boleh mengakibatkan kurangnya penyerapan vitamin dan mineral daripada makanan. Paraffin dan lain-lain minyak mineral meningkatkan kehilangan vitamin larut lemak seperti Vitamin A, D, E dan K. Penggunaan julap yang banyak juga boleh menyebabkan kehilangan mineral seperti potassium, sodium dan magnesium.


6. Fad Diet
Diet ganjil yang tidak mengandungi semua kumpulan makanan berkemungkinan kurang mengandungi vitamin. Paling popular, diet kurang lemak, jika diamalkan secara ekstrem boleh mengakibatkan kekurangan Vitamin A, D, E dan K. Diet vegetarian yang tidak mengambil daging dan sumber haiwan lain pula perlu dirancang dengan baik supaya tidak kekurangan Vitamin B12 yang boleh mengakibatkan anemia.

7. Makanan Terlebih Masak
Memasak terlalu lama atau memanaskan semula daging dan sayuran boleh memusnahkan Vitamin B, C dan E.
(biasalah masak lama-lama, panaskan yang semalam lagi..)

8. Makanan Diproses (dalam tin)
Pemprosesan makanan yang bertujuan meningkatkan jangkamasa penyimpanan boleh menyebabkan kandungan nutrien berkurangan atau hilang sama sekali.
(nak cepat jer kan..)

9. Makanan Segera
Makanan segera yang tinggi kandungan karbohidrat, gula dan garam meningkatkan keperluan badan terhadap Vitamin B bagi memproses makanan tersebut.
(makanan wajib setiap minggu kan?)

10. Antibiotik
Sesetengah antibiotik walaupun berguna bagi menghapuskan kuman yang menyebabkan jangkitan boleh menghapuskan sekali bakteria-bakteria baik dalam perut dan usus.
(....dah dr bagi...)

ada lagi ni..sambung kemudian ya.....TUNGGU PART 2...



Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan Jika ingin membuat tempahan dan pertanyaan, sila sms atau call Cikgu Hani 016 208 9081  hanijalani@gmail.com
Jadi Ahli Shaklee Klik untuk Jadi Ahli Shaklee

cara buat order shaklee Klik untuk senarai vitamin dan buat pesanan

email pertanyaan ke admin Klik untuk email pertanyaan

9 comments

Hey there! Quick question that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when viewing from my iphone 4. I'm trying to find a template
or plugin that might be able to resolve this issue.
If you have any recommendations, please share.
Cheers!

Here is my web-site ... acid reflux remedies

Hey there, You have done an incredible job. I'll certainly digg it and personally recommend to my friends. I'm confident they'll be benefited from this website.

Feel free to visit my weblog - Paint sprayer reviews

Hello i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this post i thought i could also create comment due
to this good piece of writing.

Also visit my blog - Master Cleanse Secrets

What's up to all, it's truly a good for me to pay a visit this website, it contains important Information.



Here is my website wagner power painter

This is a topic that's close to my heart... Many thanks! Where are your contact details though?

Take a look at my blog post - saffron extract supplement

Hello there, You have done an excellent job.
I'll definitely digg it and personally recommend to my friends. I'm confident they'll be benefited from this site.

my web blog - best paint sprayer (onlng.Com)

Good day! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
There's a lot of people that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thank you

Look into my web site :: wagner paint sprayer parts

I could not resist commenting. Exceptionally well written!


Visit my web-site ... wagner power painter (cheyne.net)

Hey! Someone in my Facebook group shared this
site with us so I came to give it a look. I'm definitely loving the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!
Great blog and wonderful design and style.


my web site :: acid reflux relief