Gusi berdarah, bahaya tak?


Bangun pagi, gosok gigi..
Gigi kuat , suka hati.. la la la la la.. apa ntah lagu ni.. layan je la menyanyi lagu GIGI ni

Selalu tengok gigi kan? kalau paling teruk pon 3 kali sehari tengok gigi
gusi adalah yang merah2 yang pegang gigi tu, itu ialah gusi
Pernah tak bila gosok gigi, gusi tu berdarah? macam ni

amboi aih..teruk nye.. (kalo tak lalu tutup mata, jgn tengok )

ha, memang berdarah.. ada yg teruk sampai habis sink darah-darah
Adakah anda pakai berus gigi  yang terlalu keras?
Adakah berus gigi terlalu kuat tonyoh tu?

setelah digugel, Sebenarnya Gusi berdarah ni disebabkan oleh,

- periodontitis ( radang gusi)
- leukaemia
- kekurangan vitamin
- gusi sensitif
- pembentukan bakteria
- sisa makanan yang tertinggal


Berikut beberapa cara mengatasi Gusi berdarah
  • Minum air masak dengan kerap
  • Makan banyak buah yang mengandung vitamin C dan juga makanan yang mengandung banyak kalsium. Kalsium dapat membantu dalam memperbaiki kerosakan gigi yang berpanjangan kerana plak tu la.
  • Kurangkan pengambilan gula. Kelebihan gula dalam makanan ringan, soda manis atau makanan olahan dapat menyebabkan kerusakan gigi dan memperparah pendarahan.
  • Hindari penggunaan tembakau dan merokok yang dapat memburukkan lagi keadaan gusi berdarah
  • Jika Anda telah didiagnosa kekurangan vitamin, maka segeralah makan vitamin anda.
  • Kontrol perdarahan gusi dengan memberi tekanan  pada gusi dengan kain kasa yang direndam dalam air ais.

Kalau cikgu senang je, setiap hari makan Sustained Release Vita-C 500mg ni 2 biji. Berfungsi untuk memperbaiki simptom pendarahan. Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah. dahla gusi tak berdarah, kulit pon cantik nnt.

Ostematrix ni cikgu makan 4biji setaip malam. Ia sumber kalsium selain susu. Senang nak telan je sbb bentuk kaplet lonjong dan tak kesat. Ia boleh merawat gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat. Selain itu, kalsium penting untuk jaga gigi kita supaya tak mudah rapuh. 


Maka, gusi berdarah memang berbahaya kepada kesihatan. ia boleh membawa kepada masalah gusi yang teruk dan masalah mulut berbau busuk. Lebih baik mencegah dari merawat kan?
Selalu-selalu jumpa doktor gigi untuk pemeriksaan berkala ye..

(ini Faiz tengah cek gigi)


Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan NAK HARGA TERBAIK?
sila sms atau call Cikgu Hani 019 271 0642 Email= hanijalani@gmail.com
 / vitamincikgu@gmail.com 
Whatsapp = 019 271 0642 
PENGEDAR SHAKLEE ANDA, COD SERATA KEDAH, KULIM, ALOR STAR DAN JITRA SALAM SAYANG DARI CIKGU HANI

Artikel Sangat Berguna

Arkib Blog