Pesakit Bell's Palsy Sembuh Kembali, Boleh Ke?

Bell’s Palsy adalah kelumpuhan atau kelemahan pada salah satu sisi otot di wajah yang yang bersifat sementara. Keadaan ini menyebabkan salah satu sisi dari wajah akan terlihat “melorot” atau "jatuh". 

Keadaan ini pastinya memberikan reaksi pesakit yang agak sensitif dari segi emosi, kerana ia melibatkan otot muka. Meski belum diketahui penyebab pastinya, Bell’s Palsy lebih biasa terjadi pada wanita hamil, penderita diabetes, dan HIV. Akan tetapi, bolehkan pesakit Bell's Palsy sembuh?

Apakah Bell's Palsy?

Saraf wajah adalah saraf kranial yang merangsang otot-otot wajah. Saraf Facialis berperanan dalam menggerakkan otot-otot wajah, menstimulasi kelenjar air liur dan juga kelenjar air mata, serta membuat lidah bahagian depan dapat merasakan berbagai rasa. 
Bell's Palsy adalah suatu kelainan pada saraf wajah no 7 (Nervus Facialis / N. VII) yang menyebabkan kelemahan atau kelumpuhan tiba-tiba pada otot di satu sisi wajah. 

Gangguan pada saraf ini mengakibatkan saraf tidak dapat mengatur impuls motorik kepada otot lantaran tersumbat akibat pembengkakan. Akibatnya, otot-otot pada organ yang langsung berhubungan dengan saraf tersebut menjadi tidak berfungsi dan organ pun menjadi lumpuh.

Tanda gejala Bell's Palsy pada umumnya merupakan kelumpuhan saraf pada satu bahagian wajah atau terjadi asimetri wajah, tidak boleh menutup mata, dan tersenyum menjadi senget. Gejala lain juga ialah hilang kepekaan rasa sebanyak dua pertiga daripadanya.


Komplikasi Bell’s Palsy

Berikut ini adalah beberapa komplikasi yang mungkin terjadi akibat Bell’s palsy: 
  • Gangguan pada mata, sepet, kering, sukar untuk buka atau tutup mata.
  • Sukar untuk makan, minum, dan bercakap.
  • Kelemahan atau kelumpuhan otot secara terus-menerus.
  • Otot wajah berkedut.
  • Kemampuan untuk deria merasa menurun.
Khususnya pada Bell’s palsy yang terkait dengan faktor keturunan, ada kemungkinan keadaan ini akan berulang kembali di masa mendatang.


Bolehkah Pesakit Bell's Palsy Sembuh?

Penyakit saraf ini adalah satu penyakit yang tidak berbahaya. Ia boleh sembuh dengan sendiri, tetapi memerlukan masa. Akan tetapi, kita perlukan beberapa cara menangani masalah ini agar kesakitan tidak terasa dan dapat sembuh dengan cepat.

Apakah Yang Boleh Membantu Pesakit Bell's Palsy?

Makan supplemen terbaik terutama Vitamin B Complex untuk keperluan saraf dan sistem badan. Ia juga dapat membantu menghilangkan stress dan menurangkan gejala sakit muka.

Omega Guard sangat penting sebagai vitamin membantu mengatasi pembengkakkan. Ia mengandungi anti radang yang sangat bagus, dan mampu merehatkan otot muka.

Vivix adalah supplemen antioksidan terbaik yang sangat penting yang membekalkan sel-sel teaga dan memberi peluang sel membaik pulih diri. Sel di bahagian muka yang telah bengkak dan kejang dapat dikurangkan dengan mengambil antioksidan yang tinggi sepanjang mengidap penyakit ini. Lihat testimoni seorang pesakit Bell's Palsy ini;

Fisioterapi bertujuan untuk melatih otot muka agar tidak kaku dan tidak lemas. Selain fisioterapi, juga bisa dilakukan stimulasi letrik agar otot tidak kaku. Rujuk hospital berdekatan dengan lebih lanjut.

Apakah vivix dan bagaimanakah vivix dapat membantu pesakit Bell's Palsy? Klik sini untuk melihat perihal vivik dan testimoni vivix.




Dapatkan vivix dengan FREE POS DAN MEMBERSHIP dan berpeluang mendapat cash rebat. Caranya hanyalah perlu klik sini untuk beli vivix atau www.wasap.my/60192710642



Nak sembang-sembang? konsultasi? 
 1. PM page vitamincikgu di https://www.facebook.com/messages/vitamincikgu 2. PM personal page saya, Anis Hani ( Cikgu Hani Shaklee) https://www.facebook.com/hanicikguvitamin 
 3. Call/SMS/WhatsApp saya di 019- 271 0642 Cikgu Hani Shaklee Independent Distributor [858760] 
 4. Email hanijalani@gmail.com. 


 ✌PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK ANDA, RUNDINGAN/ KONSULTASI TERBAIK. BIMBINGAN DAN TUNJUK AJAR CARA DAN JADUAL MAKAN VITAMIN DISERTAKAN DENGAN LENGKAP. ✌COD SERATA KEDAH, KULIM, ALOR STAR DAN JITRA 
 ✌POSLAJU SERATA MALAYSIA, LUAR NEGARA PON BOLEH 
 iR Hani 858760 

 Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Artikel Sangat Berguna

Arkib Blog